INTED2018 on nähty ja koettu – mitä opimme?

INTED2018 on nähty ja koettu – mitä opimme?

INTED2018 eli 12th annual International Technology, Education and Development Conference -matkalla olivat Juha Huhtanen, Päivi Korhonen ja allekirjoittanut Pertti Berg, joka koosti reissun tunnelmat ja kokemukset.

Matkavalmisteluiden mestariksi sitten ensi kerralla

En tiedä, tuleeko konferensseihin ja messuihin joskus rutiini, mutta ainakaan Suomessa ajan mittaan käydyt messut eivät ole meille sellaista luoneet. Pieniä yksityiskohtia sieltä täältä oli jälleen kerran jäänyt viime hetkeen ja taas kerran mietittiin, ”että miten nämäkin asiat voivat muka oikeasti unohtua”.

Sanonta kai kuuluu, että tuurilla ne laivatkin seilaavat. Meillä olikin matkassa mukava paketti joustavia kumppaneita, kärsivällisyyttä ja ihan silkkaa onnea. Terveiset lähtevät esimerkiksi sille loistavalle espanjalaiselle painotalolle, joka hoiti meille roll-upit ja esitteet ennätysvauhdilla suoraan pääkallopaikalle.

Yksi asia, mihin ei varmasti ikinä totu, on kiire. Olo on kuin lapsella lelukaupassa, kun kaiken haluaisi nähdä ja jokaiseen tutustua, mutta eihän se tietenkään ole mahdollista. Hetken juttutuokio uuden mielenkiintoisen ihmisen kanssa ja huomaat, että juuri se yksi tärkeä sessio meni sivusuun. Seuraavaa kertaa varten kyllä kirjoitankin itselleni listan, mitä kaikkea pitää muistaa ja valmistelen paremmin ennakkoon, kenet tapaan. Ensi kerralla kaikki on siis varmasti helpompaa enkä unohda mitään…

Osaamisen kehittäminen on nosteessa kaikkialla

Ennen ensimmäistä Inted2018 -päivää teimme tietoisen työnjaon, jossa Juha keskittyy verkostoitumiseen ständillä ja me Päivin kanssa käymme läpi niin monta sessiota kuin suinkin ehdimme. Tavoitteenamme olisi tehdä listaus parhaista esityksistä ja julkaista ne myöhemmin.

Intedissä olikin esittäjiä lukuisista maista ja esitysten sisällöt kaikkea virtuaalisesta oppimisesta opetuksen metodeihin ja malleihin. Yksi asia piirtyi heti ensimmäisenä päivänä 100 % varmaksi – olemme oikealla asialla. Lukuisissa sessioissa nimittäin pohdittiin digitaalisen huipputekniikan tuomia mahdollisuuksia ja loppukeskustelussa päiviteltiin implementoinnin mahdottomuutta, joko rahaan tai osaamiseen vedoten.

Ja sama teema toistui tapaamisissa. Jokainen, jonka kanssa keskustelimme osaamisen kehittämisestä työelämässä, kertoi samat ongelmat: koulutus keskittyy vain asiantuntijoille, budjetti ei riitä, aikaa ei ole ja osaaminen on nyt heikolla tasolla. Jokainen keskustelukumppani myös ällistyi, kun esittelimme TaaS-mallimme, jossa koulutus tarjotaan jokaiselle henkilöstöön kuuluvalle usealla erilaisella tavalla, samanaikaisesti ja kustannustehokkaasti.

Wistecin esitys kiinnosti myös akateemista maailmaa

Toisena Inted2018 -päivänä oli vuorossa Wistecin esitys. Lukuisista maista osallistuva akateeminen yleisö tuotti yritysmaailmaan keskittyvälle kouluttajalle melkoiset paineet, mutta kunnialla selvittiin! Eikä ainoastaan omasta mielestä, sillä esitys toi ständillemme joukon niin tutkijoita kuin yliopistojen professoreitakin. Osaamisen puutteeseen on selvästi herätty yliopistoissa ympäri maailman ja saa nähdä, päädymmekö tekemään ensimmäisen koko yliopiston kattavan osaamisen kehitysprojektin Etelä-Eurooppaan, Aasiaan vai rakkaalle länsinaapurillemme.

Päiväämme kuului myös joukko esityksiä, joita kävimme seuraamassa. Iltaohjelmaksi oli järjestetty juhlat ja vaikka seurueemme toki tunnetaankin parkettien partaveitsinä ja bilehirmuina, hiukan tylsästi päädyimme jälleen kerran puhumaan koulutuksen tulevaisuudesta ja tehokkaista malleista. Erittäin mielenkiintoisen keskustelun kävinkin esimerkiksi erään tutkijan kanssa, joka on mukana EU-neuvoston tietoturvayksikössä. Keskustelumme aiheena oli, miten varmistaa niinkin tärkeän kuin EU-neuvoston tietoturvaosaaminen aukottomasti ja päivittyvällä mallilla?
Akateeminen ja yritysmaailma yhdessä kohti digitaalisen oppimisen kehittämistä

Inted2018 -konferenssi oli sisällöltään ja osallistujiltaan erittäin akateeminen. Tämä tuotti haastetta meille yritysmaailman edustajille, sillä tavallaan puhumme hiukan eri kieltä. Teemat ovat kuitenkin samat: teknologia luikertelee tiensä opetuksen ja oppimisen keskiöön ja jokainen myöntää auliisti, että tulevaisuudessa ei enää riitä se, että oppii vain koulussa.

Digitaalisen osaamisen kehittämisestä pitääkin tulla myös työelämän olennainen ja pysyvä osa. Tähän kehitykseen me tarvitsemme mukaan yhtä lailla koulut, yliopistot kuin yritysmaailmankin.

Leave a Reply