Facebookissa käy tänä vuonna vallankumous

Facebookissa käy tänä vuonna vallankumous

Olen ennustanut jo pari vuotta ilmaisen näkyvyyden vähentymistä yritysten julkaisuilta Facebookissa. Tänä vuonna se todella tapahtuu, sillä yrityksen julkaisu ei jatkossa pääse Facebookin etusivulle kun rahalla. Facebook todella pistää palikat uusiksi.

Tästä on kyse: Facebook aloitti 2017 kokeilun, jossa yritysten sisältö poistui Facebookin etusivun syötteestä kokonaan ja siirrettiin omalle sivulleen. Ainoa tapa päästä syötteeseen oli mainostamalla, sillä boostatut julkaisut tulivat edelleen näkyville normaalissa Facebookin etusivun syötteessä, mutta muuten yritysten julkaisut eivät enää näkyneet orgaanisesti Facebookin etusivulla. Seurauksena yritysten julkaisujen näkyvyys tippui, vaikuttaen myös moniin kansalaisjärjestöihin jotka tekivät tiedotustaan Facebook-sivujen avulla.

Ennustin, ettei tätä koetta voitaisi ottaa käyttöön maailmanlaajuisesti, mutta nyt näyttäisi pahasti että juuri niin on käymässä. Uumoilin, ettei Facebook voisi näin pahasti vetää mattoa alta maksavilta asiakkailtaan, mutta Facebook uskalsi. Toisin kun Applen puheet rohkeudesta kuulokeliitännän kanssa, tässä on myönnettävä, että Facebookilla näyttäisi olevan melkoisesti selkärankaa. Päätös kuitenkin suututti yrityskäyttäjät, jotka oikeasti maksavat Facebookin käytöstä ja romahdutti Facebookin osakekurssia melkoisella hitillä.

Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että kohta yrityksien julkaisujen orgaaninen näkyvyys tulee laskemaan. En usko kovin monen innostuvan avaamaan erillistä syötettä, jossa on ihmisten julkaisujen sijaan yritysten ja organisaatioiden julkaisuja. Maksuttomaan näkyvyyteen luottavan Facebook-strategian aika alkaa siis olla ohi. Tämä samalla on laittanut sivun tykkääjien hyödyllisyyden limboon, mitä hyötyä nimittäin on sivun tykkääjistä, jos he eivät näe tykkäämiensä sivujen julkaisuja muuten kun kikkailun kautta?

Yrityksillä on muutamia vaihtoehtoja, miten jatkaa Facebookin käyttöä. Maksullinen julkaisujen boostaaminen on yksi, vaihtoehtoisesti voi yrittää keskittyä luomaan niin hyvää orgaanista sisältöä, että käyttäjät tulisivat sivulle muuten. Vai onko kuitenkin aika siirtyä Twitterin tai muiden kilpailijoiden käyttöön? Ja miten käy mainostuksen kustannuksille, jos tämän seurauksena yhä useampi yritys lähtee kasvattamaan mainosbudjettiaan Facebooksissa? Annan vinkin: hinnat ovat tuskin menossa ainakaan alaspäin.

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Nyt emme voi kun katsoa ja odottaa – ja varautua. Odottelua voi tietty helpottaa käymällä yhdellä some-kursseistani ja voidaan jutella naamatusten siitä mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi.

Leave a Reply