Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.
Referenssit

Referenssit

Bonnier Books Finland logoKiky-tunnit korvataan henkilöstön koulutuksilla –
Bonnierin luova ratkaisu hyödyttää kaikkia 

Miten kilpailukykysopimuksen eli kikyn mukainen työajan pidennys on ratkaistu sinun organisaatiossasi?

Bonnier Books Finland hoiti haasteen luovasti ja neuvotteli henkilöstönsä kanssa kiky-tuntien vaihtamisen koulutukseen. Idea syntyi yhteistyössä koulutuskumppani Wistec Trainingin kanssa ja sai heti vihreää valoa. Bonnierin henkilöstöpäällikkö Christina Martin taustoittaa lähtötilannetta:

”Usean liiketoimintayksikön ja kolmen eri henkilöstöryhmän organisaatiossa oli hankala löytää kaikille yhdenmukaista ja tasa-arvoista kikyn toteuttamismallia. Kun koulutuskumppanimme Wistec Trainingin toimitusjohtaja Juha Huhtanen ehdotti kiky-tuntien toteuttamista koko henkilökunnan koulutuksina, aloimme kypsytellä ajatusta yhdessä toimitusjohtajamme Timo Julkusen kanssa.”

”Kiky-koulutus” hyväksyttiin YT-neuvottelukunnassa

Bonnierilla noudatettavat työehtosopimukset, SJL Journalistiliiton TES kustannustoimittajille ja Ammattiliitto PRO:n TES toimihenkilöille olivat jo astuneet voimaan, mutta koulutusajatuksen myötä päätettiin paikallisesti neuvotella kiky-asia uudelleen. ”Päätös kolmen päivän vuosittaisesta koulutuksesta koko henkilökunnalle kikyn sijaan, sai YT-neuvottelukunnassa raikuvat aplodit”, kertoo henkilöstöpäällikkö Martin tyytyväisenä ja jatkaa

”Kansainvälisissä konserneissa, joissa sovelletaan eri maiden lainsäädäntöä, tai yrityksissä, joissa työntekijät kuuluvat useiden eri työehtosopimusten piiriin, kilpailukykysopimuksen käytännön soveltaminen voi muuttua vuosien myötä yhä epätasa-arvoisemmaksi. Tämän vuoksi kikyn korvaaminen koulutuksella oli myös meille mainio ratkaisu”.

Bonnierin päätös oli iloinen uutinen myös Wistecille: ”On hienoa huomata, kuinka yhteistyö parhaimmillaan toimii. Käymme Christinan kanssa jatkuvaa avointa keskustelua henkilöstön oppimisen kehittämisestä ja tässä on nyt lopputulema yhdestä ajatuksenpoikasesta”, myhäilee Juha Huhtanen.

Osaamisen kehittäminen parantaa liiketoimintaa

Osaamisen kehittäminen on Bonnierilla tärkeä osa liiketoiminnan kehittämistä. Yritys tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuuden osallistua koulutuksiin joustavasti ja tarpeen mukaan.

”Tavoitteenamme on saada koko henkilöstö kouluttautumaan aktiivisesti. Ilmapiirikyselyissä ja kehityskeskusteluissa koulutuksen tarve on tullut selkeästi esille ja pyrimme vastaamaan siihen mahdollisimman laajasti niin, että koulutusta on aina saatavilla. Koulutuksesta hyötyvät kaikki, sillä osaamisen parantuessa työteho ja motivaatio nousevat”, sanoo henkilöstöpäällikkö Martin.

Yhteistyö helpottaa koulutusten suunnittelua ja kehittämistä

”Joka työpaikalta löytyy yleensä aktiivisten kouluttautujien joukko, jotka jakavat kokemuksiaan ja innostavat muita osallistumaan. Kollegan suositus toimii meilläkin parhaiten ja oman osaamisen kartoitukset testeillä ovat myös olleet suosittuja”, kertoo henkilöstöpäällikkö Martin.

Osaamisen tason nostaminen on Bonnierilla jatkuvaa ja pitkäkestoista toimintaa, jonka ytimessä on koulutus. Sen tärkein tavoite on tarjota tukea ja apuvälineitä työn tekemiseen niin, että työaika tulee käytetyksi oikeisiin asioihin. Martin antaa esimerkin: ”Toimisto-ohjelmien kuuluu helpottaa työntekoa eikä päinvastoin. Oman osaamisen päivitys nopeuttaa tekemistä, mutta usein uuden oppimisessa ja omaksumisessa suurin kynnys on muuttaa arjen toimintamalleja.”

Bonnierin henkilöstöpäällikkö Christina Martin ja Wistecin toimitusjohtaja Juha HuhtanenBonnier kouluttaa henkilöstöään Wistecin TaaS eli Training as Service -koulutussopimuksella, joka sisältää avointen luokkakoulutuksien ja asiakaskohtaisesti suunniteltujen koulutusten lisäksi Wistec Online -oppimisympäristön verkkokurssit, testit ja sertifikaatit. Näiden lisäksi TaaS-koulutussopimus tarjoaa raportointipalvelun, joka tuottaa henkilöstöhallinnolle ja liikkeenjohdolle hyödyllistä dataa suunnittelun ja kehittämisen tueksi.

Kaksi vuotta jatkunut yhteistyö on tuottanut tulosta muun muassa koulutuksiin osallistuvien määrän kasvuna ja työtyytyväisyyden parantumisena. Henkilöstöpäällikkö Martin tiivistää: ”Tästä on hyvä jatkaa uudelle sopimuskaudelle. Wistec on innostava yhteistyökumppani, jonka kanssa on helppo kokeilla erilaisia tapoja kehittää henkilöstön koulutuksia.”

 

Hartelan logo

Hartela

Hartela ylläpitää henkilöstönsä ICT-osaamista Wistec Onlinen kursseilla

Hartela kouluttaa henkilöstöään Wistec Onlinen verkkokursseilla, koska se on helpoin tapa tarjota tarkoituksenmukaista koulutusta eri paikkakunnilla toimiville henkilöille.

 

- Valitsemamme koulutusratkaisun taustalla olivat kehityskeskusteluissa esille tulleet tarpeet ja useammastakin yksiköstä tulleet pyynnöt osaamisen kehittämiseksi. Mietimme myös sitä, millainen ratkaisu palvelee oppimista parhaiten silloin, kun henkilöiden lähtötasot ja tarpeet ovat hyvinkin erilaisia, taustoittaa Hartelan henkilöstöjohtaja Samppa Mäki-Patola.

Oppimisen aloittaminen verkossa on helppoa

Hartelan ja Wistecin sopimuskausi lähti käyntiin 1.9.2017. Wistec Onlinen verkkokurssit ja oppimismateriaalit avattiin yrityksen 300 työntekijälle ja ensimmäiset palautteet uudesta koulutustavasta on nyt kerätty.

- Kurssien lähtötasotestit on todettu mielekkääksi tavaksi aloittaa koulutus. Lisäksi palvelun helppokäyttöisyys ja hakutoiminnot sekä kursseilla puhuttu kieli ovat saaneet paljon positiivista palautetta. Esimerkiksi eräskin henkilömme, joka inhosi Excelin käyttöä, aloitti nimenomaan Excelin opiskelusta ja kurssin jälkeen totesi yksinkertaisesti, että ”wau!”, kertoo henkilöstöjohtaja Mäki-Patola.

- Kokemustemme mukaan avokonttorissa on yllättävän mukava opiskella kuulokkeet korvilla, kun häiriötekijät on blokattu pois. Helppo tapa opiskella innostaa myös vieruskaveria kokeilemaan, Mäki-Patola jatkaa.

Samppa Mäki-PatolaKoulutus on tärkeä osa Hartelan henkilöstön kehittämistä

Hartelassa yhteistyö ja Wistec Onlinen palvelut on koettu joustavana ratkaisuna kaikille organisaation työntekijöille. Eri yksiköiden esimiehet voivat seurata Wistec Onlinen raporteista esimerkiksi sitä, millaista osallistujien aktiivisuus on kursseilla, ja kursseille pääsee silloin, kun se parhaiten sopii oman työn tarpeisiin.

- Olen hurjan tyytyväinen siitä, että asiat soljuvat eteenpäin eikä yksittäisiä koulutusasioita tarvitse enää hoitaa sähköpostilla, vaan jokainen pääsee tarvitsemaansa koulutukseen helposti ja nopeasti, toteaa Mäki-Patola.

 

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. Suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. www.hartela.fi

 

Bonnier Books Finland logoBonnier Books Finland

Bonnierin henkilöstö kouluttautuu jatkossakin TaaS-palvelusopimuksella

- Bonnierin kustantamot haluavat välittää tarinoita ja tietoa kaikenlaisille lukijoille, eri sukupolville ja ihmisiltä toisille, kertoo Bonnier Books Finlandin henkilöstöpäällikkö Christina Martin ja jatkaa: Kustantamomme WSOY, Tammi, Johnny Kniga ja Readme ovat vahva osa suomalaista kirjallisuusperhettä. Toimimme intohimoisesti lukuharrastuksen ja kirjoittamisen edistämiseksi ja olemme aktiivinen ja näkyvä osa yhteiskuntaa.

Asiantuntijaorganisaatiossa on aiemmin ollut haasteena löytää kullekin henkilöstöryhmälle sopivaa koulutusta ja Bonnier päättikin kokeilla Wistecin joustavaa TaaS-palvelua (Training as a Service). Innovatiivinen jatkuvan koulutuspalvelun malli otettiin organisaatiossa käyttöön 1.9.2016 alkaen.

Bonnier Books Finlandin henkilöstöpäällikkö Christina MartinBonnier Books Finlandin henkilöstöpäällikkö Christina Martin

Osaamisen kehittyminen lisää työn mielekkyyttä ja tehokkuutta

- Henkilöstömme on ottanut palvelun innostuneesti vastaan ja kukin on voinut nostaa osaamistaan juuri itselleen sopivalla tavalla ja aiempaa joustavammin. Henkilöstömme palaute koulutusten laadusta on ollut yksinomaan positiivista, kertoo henkilöstöpäällikkö Christina Martin.

- TaaS-palvelu on helppo budjetoida ja työ organisaatiossamme on tehostunut entisestään henkilöstömme osaamisen kehittyessä. Päätimme jatkaa sopimustamme edelleen ja voin suositella palvelua myös muille, lisää Martin (christina.martin@bonnierbooks.fi).

Colliers International Finland Group OyColliers International Finland Group Oy

Colliers International Finland tukee henkilöstönsä osaamisen kehittämistä TaaS -koulutussopimuksella

Henkilöstön IT-taitojen kehittäminen ja ylläpito on nähty Colliers International Finland Group Oy:ssa ensiarvoisen tärkeäksi ja tästä syystä he päättivätkin aloittaa yhteistyön Wistecin kanssa vuoden 2017 alussa.

Colliers International Finland halusi henkilökunnalleen mahdollisuuden jatkuvaan kouluttautumiseen ja valitsi Wistecin TaaS-koulutussopimuksen. TaaS eli Training as a Service on palvelumalli, joka antaa monipuoliset mahdollisuudet osallistua erilaisiin koulutuksiin, säästää koulutuskustannuksissa ja parantaa työtyytyväisyyttä.

 

Monta hyvää syytä valita Wistec

Colliers International Finlandin henkilöstöasiantuntija Tanja Miettinen listaa tärkeimmät yhteistyökumppanin valintaan vaikuttaneet syyt:

  • Yhdellä vuosihinnalla saa palvelukokonaisuuden, joka mahdollistaa henkilöstön vapaan ilmoittautumisen ja osallistumisen käytännössä kaikkeen lähi- ja etäopetukseen
  • Tarjolla on laaja koulutusvalikoima
  • Koulutusyritys toimii valtakunnallisesti koko Suomessa

Henkilöasiantuntija Tanja Miettisen mukaan yhteistyö on alkanut mainiosti ja TaaS-sopimuksen ansiosta jokainen ovenialainen on voinut osallistua juuri niihin koulutuksiin, jotka on nähnyt oman työnsä ja ammatillisen kehityksensä kannalta kaikista tärkeimmiksi. Hän on tyytyväinen myös siihen, että yhteydenpito Wistecin ja Colliers Finlandin yhteyshenkilöiden välillä on sujunut mallikkaasti ja että Wistecin tuottama raportointi koulutukseen osallistumisesta on ollut laadukasta.
 
”Puolen vuoden kokemuksella voin todeta, että olemme olleet erittäin tyytyväisiä Wistecin TaaS-palveluun. Koulutuksiin ilmoittautuminen on tehty vaivattomaksi, henkilöstömme on osallistunut koulutuksiin todella aktiivisesti ja koulutuksista on saatu hyvää palautetta. Opitut asiat on viety saman tien käytäntöön omassa työssä ja saatu koulutusmateriaali toimii hyvänä apuvälineenä jatkossakin”, Tanja Miettinen kertoo.

 

Colliers International Finland toimii Suomessa 26 paikkakunnalla ja työllistää yli 500 kiinteistöalan ammattilaista. Vastaamme 18 kauppakeskuksen ja 1500 toimitilakiinteistön hallinnoinnista sekä yli 50 000 kodin isännöinnistä. 
https://www.ovenia.fi/colliers

 

Medix Biochemica

Medix Biochemica sijoittaa henkilöstöönsä ja hyödyntää Wistecin TaaS-palvelua

Medix Biochemica on suomalainen bioteknologiayritys, joka kehittää, tuottaa ja markkinoi monoklonaalisia vasta-aineita ja diagnostisia pikatestejä maailmanlaajuisesti. Yritys on alan edelläkävijä ja noudattaa korkeaa laatua kaikissa toiminnoissa.
 
– Laatu tarkoittaa meillä myös vastuullista suhtautumista oman henkilöstömme osaamisen kehittämiseen. Wistecin TaaS-palvelun avulla ylläpidämme henkilöstömme ICT-ohjelmistojen osaamista joustavasti ja kustannustehokkaasti. Palvelussa kukin henkilö voi valita itselle sopivan tavan nostaa osaamistaan: luokkakoulutuksena, itse opiskellen verkossa, tai olla yhteydessä sovellustukeen juuri silloin, kun apua tarvitsee. Lisäksi järjestämme talokohtaisia koulutuksia, jotka kuuluvat myös palveluun, kertoo Medix Biochemican henkilöstöpäällikkö Anne Bodö.

Sisäinen markkinointi edistää koulutusten käyttöä

Henkilöstöpäällikkö Anne Bodö kertoo, että alussa panostettiin uuden koulutuspalvelun sisäiseen markkinointiin. Ensin innostettiin oppimaan verkossa, sillä kesti muutamia viikkoja ennen kuin ensimmäiset henkilöt ehtivät osallistua luokkakoulutuksiin. Nämä ”pioneerit” ovat sitten antaneet loistavaa palautetta koulutusten laadusta kollegoilleen ja  ”puskaradio” on alkanut toimia. Toisen kvartaalin aikana palvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut verrattuna ensimmäiseen.
 
– Mitä enemmän palvelua käytämme, sitä edullisemmaksi se meille tulee. Henkilöstömme kasvanut ohjelmisto-osaaminen tehostaa työskentelyä ja samalla työtyytyväisyyskin paranee. Suorina kustannussäästöinä olemme jo tässä vaiheessa saaneet sijoituksellemme erinomaisen tuoton, vaikka ensimmäinen sopimusvuosi on vasta puolivälissä, iloitsee Bodö (anne.bodo@medixbiochemica.fi).

 

Finlandia-talo

Finlandia-Talo päätti uusia TaaS-palvelusopimuksensa Wistecin kanssa

Finlandia-talo palkittiin joulukuussa 2016 erinomaisesta laadustaan ensimmäisenä pohjoismaisena kongressi- ja tapahtumatalona neljän tähden Recognised for Excellence –tunnustuksella!
 
– Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme parasta laatua. Samaa odotamme myös omilta palvelutoimittajiltamme. Wistecin tarjoama TaaS-palvelu (Training as a Service) on innovatiivinen malli, jota päätimme kokeilla organisaatiossamme 1.3.2016 alkaen. Jo ensimmäinen sopimusvuosi on tuonut meille merkittäviä kustannussäästöjä budjettimielessäkin tinkimättä kuitenkaan koulutusten laadusta ja määrästä. Lisäksi ICT-ohjelmistojen parempi hyödyntäminen tehostaa toimintaamme entisestään. Henkilöstömme on voinut nostaa osaamistaan täsmällisesti valittujen koulutusten avulla aiempaa joustavammin ja koulutusten palaute on ollut erinomaista, summaa Finlandia-Talon talous- ja henkilöstöpäällikkö Heidi Kuusava.

TaaS-sopimuksella jatkuva hyöty palveluista

Talous- ja henkilöstöpäällikkö Heidi Kuusavan mukaan Finlandia-talo on ollut tyytyväinen Wistecin palveluun. 

– Uusia järjestelmiä ja ohjelmistoja tulee meille jatkossakin ja haluamme varmistaa ohjelmistojen täysimittaisen hyödyntämisen organisaatiossamme  jatkuvalla koulutuksella. Henkilöstömme on ottanut TaaS-palvelun omakseen ja siksi päätimme jatkaa sopimustamme edelleen, vahvistaa Kuusava (heidi.kuusava@finlandiatalo.fi).

 

Työterveyslaitos

Työterveyslaitos on valinnut Wistec Training Oy:n toteuttamaan Työterveyslaitoksen henkilöstön MS Office ja MS Sharepoint -koulutuksia.

– Meille sovitut vastuukouluttajat ovat toimineet ammattitaitoisesti ja tuntevat koulutusaiheet riittävän laajasti asiantuntijoitamme ajatellen. Myös Wistecin tiimin kanssa toteutettu koulutustenhallinta on toiminut luotettavasti palvelun ollessa ystävällistä ja täsmällistä. Koulutusten tiedot välittyvät osaksi henkilöstömme koulutusrekisteriä, toteaa Työterveyslaitoksen tietohallintopäällikkö Mikko Mäkipää.

Berner Oy

TaaS-palvelu mahdollistaa laajan koulutustarjonnan henkilöstölle toimipaikasta riippumatta

Berner Oy:ssä TaaS-palvelu on otettu monipuolisesti käyttöön.

– Meillä on käytössä Wistecin Training as a Service palvelu, koska se mahdollistaa laajan toimistosovellusten koulutustarjonnan eri toimipaikoissa työskentelevälle henkilöstöllemme. Henkilöstömme on ottanut palvelun sisältämät moduulit monipuolisesti käyttöön: Jotkut osallistuvat avoimiin luokkakoulutuksiin ja myös opiskelu itsenäisesti verkossa kuuluu palveluun, kertoo Berner Oy:n IT-päällikkö Anneli Paakkola.

– Olemme sisällyttäneet palveluun myös omia talokohtaisia koulutuksiamme ja voimme jättää tukipyyntöjä osaamiseen liittyvissä ongelmatilanteissa. Olen erittäin tyytyväinen Wistecin tarjoamaan palveluun ja voin suositella sitä myös muille organisaatioille, Paakkola toteaa tyytyväisenä.

K-ryhmä

Konsernin ICT-koulutukset hoitaa Wistec

– Olemme valinneet Wistecin tiimin toteuttamaan konsernimme ICT-koulutukset. Luotamme heidän laajaan aiheiden tuntemukseen, opetuksen vaikuttavuuteen  ja osaavaan koulutuspalvelujen hallintaan, kertoo Kesko HR:n Leadership Development Manager Hanna Laavainen ja jatkaa:

– Koulutusten tiedot välittyvät osaksi K-ryhmän osaamisrekistereitä ja pienetkin kyselyt hoidetaan ammattitaitoisesti ja nopeasti. Suosittelen!

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisetMyynnin ja markkinoinnin ammattilaiset

MMA laajentaa sosiaalisen median valmennusten tarjontaa yhteistyössä Wistec Trainingin kanssa

– Wistecin kokeneet kouluttajat osaavat asiansa ja tuovat tarjontaan koko ajan ajankohtaisia teemoja, jotka kiinnostavat jäseniämme. Yrityksen ketterät toimintamallit ja nopea reagointi asiakastoiveisiin soveltuvat meille hyvin. Kurssisisällöt ovat laadukkaita ja pystymme tarjoamaan webinaarien avulla näitä valmennuksia koko Suomeen. Tätä jäsenemme arvostavat, kertoo Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jouni Röksä.

Wistec -yhteistyön avulla MMA saa laajennettua paljon tarjontaa myös työttömille jäsenille, sillä heidän työllistymistään halutaan auttaa kaikin keinoin. Työnhakuvalmennusten lisäksi ammatillinen koulutus on tärkeä keino huolehtia työnhakukunnosta myös työttömänä. MMA tarjoaakin jäsenilleen kymmeniä valmennuksia ilmaisena jäsenetuna.

– Koulutusyhteistyökumppanin kanssa on tärkeää kehittää toimintaa jatkuvasti ja vastata muuttuviin työelämätarpeisiin. Tässäkin olemme onnistuneet hyvin ja tuomme jatkossakin jäsenillemme uusia valmennuksia ajankohtaisista teemoista, Röksä lupaa.

TTS Työtehoseura

Nopeaa apua O365-ympäristön hallintaan Wisteciltä

TyötehoseuraTyötehoseura

– Olemme hallinnoineet O365-ympäristöä yrityksen ja erehdyksen kautta. Kun olemme joutuneet umpisolmuun, Wistec on auttanut meidät nopeasti takaisin tukevalle maalle, kertoo TTS Työtehoseuran tietohallintopäällikkö Pekka Vartiainen.

– Wistecin tutun ammattilaisen avulla olemme pystyneet selvittämään O365-ympäristön haastavat tilanteet ja oppineet runsaasti uusia asioita ympäristön hallinnasta ja alan parhaista käytännöistä, Vartiainen kiittää.